2015. június 10., szerda

Képes beszámoló

2015. 06. 06 szombat

Reggel 6 órakor felkeltünk, az összepakolt bőröndökkel lementünk a buszhoz, bepakoltunk majd visszamentünk reggelizni. A reggeli főtt tojás, vaj, erdélyi szalámi, eper-és áfonyalekvár, mentás bodza tea. Reggeli után elindult a busz Nagyvárad felé. Nagyváradra megérkezve megtekintettük a püspöki székesegyházat és Szent László hermájának a másolatát. Megnéztük a Kanonok-sort, kívülről megcsodáltuk a püspöki palotát. Megnéztük Ady emlékmúzeumot, fotózkodtunk a holnaposok szoborcsoportnál. Bementünk a Möllerei kávézóba , ahol megtekintettük Ady eredeti köteteit és láttuk azt a helyet ahol Lédával megismerkedett. Ezt követően láthattuk a Nagyváradi Napló Szerkesztőséget. Szemügyre vettük a városházát és a Fekete Sas palotát. Csucsán a Bancza-kastélyba mentünk be, amely nagy élményt jelentett. Láttuk Ady megjelent köteteit, emléktárgyait. A Király-hágón megálltunk és búcsút vettünk Erdélytől. Csornához közeledve szomorú búcsúztunk szeretett idegen vezetőnktől, Tamás bácsitól. Késő este értünk haza, és a buszról leszállva hazaindultunk.
2015. 06. 05. péntek

Nagy izgalommal vártuk, hogy kirándulásunk 3. napján találkozhassunk a körösfői Kós Károly Általános Iskola tanulóival. Már az indulásunk előtti napokban elhatároztuk, hogy mindannyian egy-egy könyvet fogunk ajándékozni diáktársainknak. Kőrösfőre érkezvén megpillantottuk az iskola épületét. Izgatott gyermek tekintetek figyeltek minket az iskolaudvarról. Az intézmény igazgatója Antal István bácsi és helyettese Éva néni nagy szeretettel várt bennünket az épület előtt, majd az iskola 7. osztályos tanulóival az udvaron találkozhattunk először. Az ismerkedés és a kötetlen beszélgetést követően, az Összetartozás napjáról közös irodalmi és zenés műsorral emlékeztünk meg. Ezt követően a fiúk egy barátságos football mérkőzésen mérték össze tudásukat, közben a lányok beszélgettek egymással. A látogatásunk végén átadtuk az általunk szeretettel készített ajándékokat, s mi viszonzásul Körösfőről írt könyvet és DVD-t kaptunk. Majd pár tanterembe betekintettünk, ahol nagyon érdekesnek találtuk az osztálynapló méretét. A találkozó alkalmával bemutatkoztunk egymásnak, címeket cseréltünk és megígértük egymásnak, hogy az interneten tovább mélyítjük ezeket a kapcsolatokat. Buszra szállást követően Kolozsvár felé vettük az irányt, útközben az iskolában szerzett élményeinkről beszélgettünk, így nagyon hamar elértük úti célunkat. A buszból kiszállva először Mátyás király lovas szobrát néztük meg, majd a Szent Mihály templom falai között a templomról és a város történetéről kaptunk tájékoztatást. Elsétáltunk Mátyás király szobrához, megcsodáltunk a Bánffy-palotát, és a Bebes-bolyai Tudomány Egyetem épületét, majd utunk a Házsongárdi temető felé vezetett, ahová megemlékezésként Dsida Jenő, Apáczai Csere János, Kós Károly, Reményik Sándor síremlékénél koszorút és mécseseket helyeztük el. Ezután utunk Mérára vezetett, ahol a tájházban megcsodálhattuk a régi parasztházak belső berendezését. Hazafelé Körösfőn megálltunk és a bazársoron számos szebbnél-szebb kézműves termék közül válogathattunk szeretteinknek. Fáradságunkat elfeledve a kalotaszentkirályi táncházban táncokat tanultunk a helyi néptáncosoktól, megszerzett tánctudásunkkal fergeteges hangulatú estét zártunk.

2015. 06. 04 csütörtök

3/4 7-kor keltett minket Gabi néni, majd ½ 8-kor lementünk reggelizni. Reggelire citromos teát kaptunk, virslit főztek nekünk és nagyon finom gyümölcslekvárral kínáltak bennünket. 8 órakor elindultunk. Első megállóhelyünk Torda volt, ahol megnéztük a Fejedelmek házát, a Történeti Múzeumot és a sóbányát. A bányába 42 lépcsőfok vezetett le, ahol sétálgattunk, csónakáztunk, mini golfoztunk. Évmilliók sókristályai lógtak fejünk felett. Következő állomásunk a Tordai-hasadék volt, ahol a Hesdát-patak követett minket utunk során. Nagy élmény volt a hasadék megmászása, hiszen 200 méter magas sziklafal emelkedett mellettünk. A hasadék másik oldalán megkóstolhattuk Erdély egyik jellegzetességét, a kürtős kalácsot. Torockón ellátogattunk egy unitárius templomba és egy múzeumba. 8 óra körül visszaértünk a szállásra ahol meleg vacsorával vártak bennünket. Zöldséglevest, makarónit és csokoládés süteményt kaptunk. Vacsora után a tábortűz köré ültünk, megemlékeztünk a nemzeti összetartozás napjáról, és elszavaltuk Juhász Gyula Trianon című versét. A Széchenyi énekegyüttessel együtt énekeltünk a tűz mellett.

2015. 06. 03 szerda

Hajnalban, négy óra körül indultunk az iskola elöl. Körülbelül hat óra utazás után léptük át a magyar-román határt, majd még két –három óra buszozás után értünk Nagykárolyba.
Ott megnéztük a Károlyi-kastélyt, utána egy kis fagyizásra is volt idő. A fagyi meglepően olcsó és finom volt. A továbbiakban megtekintettük az Aranyszarvas fogadót, a piarista gimnáziumot, a református templomot, a régi szecessziós megyeegyházát és a Petőfi Sándor szobrot. Majd ezt követően tovább utaztunk Érdmindszentre, ahol az Ady Endre-kúriát és múzeumot néztük meg, benne azzal az ággyal, melyben a magyar irodalom egyik legnagyobb költője született. Itt kamatoztathattuk a hon- és népismereti tudásunkat a ház elrendezése kapcsán. Megkoszorúztuk az Ady Endre emlékművet, majd elszavaltuk a Föl-föl dobott kő és az Értől az Óceánig című verset. A következő állomás Magyarvalkón a református templom volt, ezt még mi is gyönyörűnek találtuk, mégpedig azért mert nem egy szokásos templom volt, hanem egy élményekkel teli, nem mindennapi dolgokkal, jellegzetes Kalotaszegi motívumokkal például a hold és nap szimbólum, kék és piros színek váltakozása, középen az oltár, felette kalászból készített harangforma. Az sem volt általános, hogy a templomot temető vette körül és az igazán furcsa volt, hogy olyan magas volt a fű, hogy majdnem belepte a sírköveket. Elmagyarázták, hogy azért ilyen, mert májusban még nedves a fű a sok esőtől, ezért júniusban kaszálják le és csak a nagy füvet tudják boglyába rakni és az állatoknak adni takarmányként. Figyelembe vettük azt is, hogy a felnőttek és a gyermekek, hajadonok más-más padban foglaltak helyet. Nekünk ez a hely tetszett a legjobban ezért gondoltuk, hogy erről írunk a mai napon a legtöbbet.
Az első nap utolsó állomása a szállás volt, ahol nagyon finom volt a vacsora. Előételnek káposztaleves, főételnek csirkecomb rizzsel és desszertnek erdélyi szilvalekváros hájas tészta volt. Mindenkinek nagyon ízlett és jól is laktunk vele. A szállásunk a Püspök panzióban volt. Nagyon tetszett a szobánk, amelyben négy ágy kapott helyet. Ezután mindannyian a zuhanyzás után felfrissülve tértünk nyugovóra.